Hvaltur i Montrey – Igen…

Som mange af jer sikkert har hørt eller læst her på hjemmesiden, så var det ikke mange hvaler vi fik at se, da vi sidste gang var i Monterey med Christian og Anna. Som erstatning herfor fik vi derfor en gratis tur til fire personer.

Vi valgte derfor at invitere mor og Ove med derned, da vi nu kunne komme gratis afsted. Så lørdag d. 19. maj kl. 06.00 drog vi atter mod Monterey, i håb om denne gang at se hvaler.

Og heldigvis var der held denne gang! (Så desværre Heidi & Mads – ingen gratis tur til jer….) Vi sejlede afsted fra Monterey havn kl.09.00 og efter ca. en times sejlads begyndte de første delfiner at dukke op nær båden. De var ikke særlig tæt på og var derfor meget svære at få øje på. Vi var derfor kun kort tid i det område, da arrangørerne havde hørt fra en anden båd, at der var pukkelhvaler lidt længere syd på.

Efter ca. endnu en halv times sejlads begyndte de at kunne se hvaler i det fjerne. Vi kunne ikke se noger til at starte med, men pludselige kunne vi se i det fjerne, hvordan de pustede ud! Efter kort tid var vi helt tæt på den – og de var over alt! Samtidig begyndte delfinerne at svømme og lege langs båden. De viste sig rigtig frem ved at springe rundt – de så ud som om at de syntes, det var rigtig sjovt at springe i bølgerne fra båden.

De holdt til i en lille bugt syd for Monterey. På grund af vinden var det et godt sted for dem at finde deres føde. Der var en meget skarp (og knap så god…) lugt dernede, som kom fra hvalerne når de pustede ud. Men flot så det ud, når de pustede vand (eller hvad det nu er) op i luften, skød den store hale op i vejret for derefter at begynde det store dyk ned til havbunden.

I alt opsaverede de ca. 35 pukkelhvaler og 2.200 delfiner omkring os. Det var en helt unik og smuk oplevelse!

Inden vi vendte hjemad igen, fik vi lige den ultimative oplevelse. En af de helt store pukkelhvaler skød i fuld fart op af havet og landede med et stort plask i de store bølger – heldigvis ikke for tæt på båden:-)

Vi var ude i området i ca. 1 1/2 time, så blev de kaldt over radioen af kystvagten, at alle både skulle vende hjem ad, for ikke at blive fanget af vinden! Der var en storm på vej! Og jeg skal da lige hilse at sige, at vi nu har prøvet hvad ordet søgang betyder! Hold da ferie en tur! En del folk blev så søsyge, at de stod og kastede op ud over kanten af båden. Den gyngede så meget at bølgerne slog op over kanten på den – bare spørg Mic! Hans bukser blev våde til op over knæerne…. Bølgerne var så høje, at man ikke altid kunne se de andre både… Men vores kvindelige kaptajn klarede opgaven flot, og vi kom sikkert i havn! Sikke en oplevelse!

Alt i alt en smuk og fantastisk oplevelse, som vi klart kan anbefale til andre.

Jeg får lige lagt de mange billeder ind i galleriet en af de nærmeste dage.