Skiferie med Jesper

Den 13. Februar kørte Anette mod Basel for at samle Jesper op i lufthavnen. Han var fløjet direkte fra København og havde kufferten pakket med ski udstyr. Michael havde sørget for at maden var klar da de kom tilbage fra lufthavnen og så var det ellers tidligt i seng så vi var klar til at køre kl. 6 næste morgen.

Vi havde bestilt hotel værelse i Le Chable som er byen lige før Verbier i den franske del af Schweiz, hotellet lå perfekt lige overfor gondolen op til 4 Valles som er ski området vi skulle boltre os i de næste 4 dage.

Den første dag var vi på bjerget efter køreturen ca. kl. 9.30 og det blev til skiløb indtil kl. 15. Så var det tid til en “morfar” på værelset inden vi begav os ud for at få noget at spise. Det var ikke så let at finde noget der havde åben i denne by, men vi fandt dog en lille lokal bar som serverede pizza. Jesper og Mic var tilfredse, men Anette havde overset at der var ansjoser på hendes, så den var ikke så god.

Fredag havde de varslet snevejr hele dagen og det startede da også sent torsdag aften. Da vi stod op til dagens aktivitet var der ca. 30 cm. sne på jorden og ikke noget tegn på sol. Vi var på bjerget tidligt og jeg (Mic) havde planlagt en rute ud fra piste kortet. Eneste lille fejl var dog at jeg havde overset at det ville blive svært at se lifterne i det tætte snevejr og tåge som hang over bjergene. Og ganske rigtigt på vej ned fra toppen overså vi en lift vi skulle med for at komme over til området jeg havde udset og vi røg direkte ud i off piste. Det var i sig selv ikke så galt bortset fra at man ikke kunne se en meter foran sig og at alle som passerede os kom med lavine udstyr på. Andersen var ikke så populær lige der…
Efter at have stavet og skiet os på tværs af bjerget mødte vi en gruppe som havde guide med, vi spurgte hvilken vej der var lettest til en piste, hvilket var heldigt da han pegede os i modsatte retning af hvad vi ville have valgt. 2.5 time efter vi startede om morgenen var vi endeligt kommet frem til en piste og kunne sætte os tilrette til en god frokost. Så har vi også prøvet det! Første gang at vi har stået ned af en bjergside uden at møde en eneste anden skiløber.

Fredag aften kørte vi til Verbier for at spise til aften. Efter lidt kiggeri i butikkerne fandt vi en hyggelig restaurant.

Lørdag og søndag var det fantastisk vejr og det blev til en fantastisk tur til den franske del. Det er ikke sidste gang vi skal til Verbier og vi var alle enige om at det nok var et af de bedste ski områder vi har været til.

Søndag aften var vi tilbage i Zug og vi havde handlet til en gang spagetti og så ellers tidligt i seng.

Mandag gik turen til Engelberg som er området tæt ved vores by. Det tager ca. 45 minutter at køre hertil og man er hurtigt på bjerget efter parkering. Dagen var fantastisk og vi fik stået stort set uafbrudt i 6 timer inden vi kørte til Steinen og hentede George fra hans feriehjem.

Tirsdag fløj jeg til Portugal hvor jeg havde møder resten af dagen, mens Anette og Jesper nåede endnu en halv dag på ski i Stoos, som ligger tæt ved vores kontor i Brunnen.

Der er lagt billeder i galleriet